SGP vraagt aandacht voor veiligheid N57, na aanbrengen van scheiding

12 oktober 2022

Onlangs is in opdracht van Rijkswaterstaat op de N57 tussen Ouddorp en Goedereede een zogenaamde moeilijk overrijdbare rijrichting scheiding aangebracht (MORRS). Al na enkele dagen constateerden we dat de rubberen balken loslieten, waarbij de balk over de rijbaan schoot en voor gevaarlijke situaties zorgde, terwijl ze juist bedoeld zijn om het veiliger te maken. Raadslid Peter Grinwis vroeg de gemeente om hierover snel in contact te treden met de wegbeheerder.

Uit de beantwoording van Rijkswaterstaat blijkt dat het hier om een proefvak gaat. Een tweede proef wordt genomen op de Veerse Dam bij Vrouwenpolder, beiden op de N57. Op deze wegvakken is een nieuw product aangebracht (de zogenaamde rubberen TMBK-balk) om gevaarlijke inhaalmanoeuvres met vaak een zeer ernstige afloop te reduceren. Het gaat hier om een nieuw product en aanbrengtechniek. De balk zit diep verankerd in het asfalt en bij kapotrijden steken er ten opzichte van de oude variant geen bouten meer uit het asfalt.

Zorgen
Er is gekozen voor deze proefwegvakken, omdat zij beiden een ander type asfalt en een verschillende verkeersintensiteit hebben. ‘Dat er inmiddels een aantal balken zijn losgereden baart ons uiteraard ook zorgen, omdat wij dit niet zo snel hadden verwacht’, zegt Rijkswaterstaat. Op dit moment en volgende week vinden binnen Rijkswaterstaat intern en extern met de producent/leveranciers/aannemer gesprekken plaats over het probleem met als centrale vraag: ligt het aan het product, plaatsingstechniek of type asfalt/ondergrond? Men hoopt zo snel als mogelijk een conclusie aan te kunnen verbinden en met verbetervoorstellen te komen.

Veiligheid
De vraag van de SGP richtte zich vooral op de veiligheid. Van de in totaal 257 balken op het wegvak N57 nabij Goedereede, zijn er momenteel (bijna 4%) losgereden. Rijkswaterstaat laat weten dat de weginspecteurs in de hoogste paraatheid staan om het wegvak nabij Goedereede (en ook de Veerse Dam) nauwlettend in de gaten te houden en meer losgereden balken z.s.m. veilig te stellen en te monitoren. ‘Mocht er binnen nu en twee weken blijken dat deze trend zich op een negatieve manier doorzet, dan zullen wij maatregelen treffen en ons verder beraden om de balken opnieuw met een andere bevestigingstechniek aan te brengen’.

Foto: Wikipedia